וכאן נסביר איזה עסק כדאי לך לפתוח ובמה כדאי לך לעסוק כדי לעשות כסף, הכי הרבה כסף שאפשר, הכי בקלות שאפשר, עם לעבוד כמה שפחות שאפשר, בהכנסה פאסיבית הכי גדולה שאפשר. ונסביר את החוקיות של העניין, איזה עסק הכי רווחי, באיזה עסק אפשרי להרוויח הכי הרבה כסף, באיזה עסק אפשרי לעשות הכי הרבה כסף ועוד.
והשאלה הזאת רלוונטית, גם למי שרוצה לפתוח עסק בפעם הראשונה ולמי שרוצה להיכנס לעולם העסקים. והשאלה הזאת רלוונטית גם למי שמחפש עבודה כשכיר ושואל את עצמו, במה הכי כדאי לי לעבוד. והשאלה הזאת רלוונטית גם למי שכבר יש לו עסק פעיל והוא מתלבט אם לשנות את המבנה העסקי שלו. והשאלה הזאת רלוונטית לכל מי שמתלבט, מה עליו לעשות, כדי לעשות יותר כסף יותר בקלות יותר במהירות וכולי.
ויש בזה כל מיני היבטים ושיקולים. וצריכים להבין, שהכסף שיהיה לך, תלוי אך ורק בדבר אחד בלבד. והוא בהיצע וביקוש. דהיינו, כמה אנשים ירצו את מה שתציע. וכמה אפשרויות אחרות יהיו ללקוחות שלך, לרכוש ממישהו אחר שאינו אתה. וככל שיהיה לך יותר ביקוש וככל שללקוחות שלך יהיו פחות אפשרויות, הרי שאתה תעשה יותר כסף ואין שום אפשרות אחרת.
ולכן במקום לשאול, איזה עסק כדאי לי לפתוח, ואיזה עסק הכי רווחי, תשאל את עצמך, באיזה עסק שאתה תקים, יוכל להיות הכי הרבה ביקוש והכי פחות היצע. כי ככל שיהיה פער גדול יותר לטובת הביקוש שלך, ככה תרוויח יותר כסף.
ומה האמת? באיזה עסק יהיה הכי הרבה ביקוש והכי פחות היצע? איך יודעים מה התשובה?
אז צריכים להבין במה תלוי היצע וביקוש. וזה כמובן תלוי בכל מיני דברים. אבל יש בזה חוקיות שכדאי להבין אותה. והיצע וביקוש יכול להיות תלוי בכל מיני גורמים. לדוגמה "כשל שוק". דהיינו, לדוגמה מקרה שבו פתאום יש ביקוש לאיזה מוצר ואין מספיק ספקים שיש להם את המוצר הזה. לדוגמה נניח שיש קורונה ואנשים רוצים מסכות קורונה ועדיין אין מספיק מסכות קורונה. אז אם תהיה בין הראשונים שיש להם מסכות קורונה, אז כנראה תוכל לעשות כסף ממכירת מסכות קורונה.
או לדוגמה נניח שפתאום יש מלחמה וכולם רוצים לקנות מקלטי רדיו ובמקרה יש לך כמות של מכשירי רדיו, אז גם כאן יהיה יותר ביקוש מהיצע, לטובתך ואתה תוכל לעשות הרבה כסף.
או לדוגמה מקרה שבו מישהו משתלט בדרך לא חוקית או לא מוסרית, על איזה משאב כלשהו שכולם צריכים אותו ואז הוא עושה מזה הרבה כסף. לדוגמה, בשוק לא תחרותי מספיק וכיו"ב.
ולמה אני קורא לזה "כשל שוק". כי בטווח הארוך בשוק תקין ובריא, כנראה שההיצע והביקוש יתאזנו. כי כנראה שעם הזמן יכנסו עוד אנשים שיספקו את המוצר, שכרגע יש לך בו יתרון תחרותי.
במילים אחרות, בהחלט אפשרי לעשות כסף והרבה מאוד כסף, מלהתחבר למגמה שבה יש כשל שוק זמני, במוצר מסוים. דהיינו, למצוא מוצר שבנקודת זמן מסוימת, יש ממנו הרבה יותר ביקוש מאשר היצע, מכל מיני סיבות שונות. ואז באפשרותך למכור את המוצר הזה ולעשות ממנו הרבה כסף. אבל כנראה שמהר מאוד, יכנסו מתחרים לענף שלך ויגדילו את ההיצע ויורידו את המחיר.
באיזה עוד מקרים יש יותר ביקוש מהיצע? תשובה: במקרים שבהם יש לך יתרון תחרותי מובהק, שיהיה קשה מאוד למתחרים שלך, להדביק את הפער אליך ולהתחרות בך.
ואני אסביר: ברמת העיקרון, לא משנה מה, אם תקים עסק מספיק רווחי, מישהו יקים עסק שיתחרה בעסק שלך. וגם אם תמציא פטנט שמחייה מתים, אז גם אם תבצע עליו רישום פטנט, אז עדיין מישהו ינסה להמציא פטנט אחר להביא אלטרנטיבה ללקוחות שלך. במילים אחרות, לא משנה מה, תמיד לאורך זמן, אם יש למוצר מספיק ביקוש, הרי שההיצע יגדל, כדי להוריד את המחיר. עד שלא יהיה יותר כדאי להגדיל את ההיצע וכולי.
אבל ניתן להבין, שככל שהפער שיש בינך לבין המתחרים שלך, גדול יותר, דהיינו, ככל שאתה יודע יותר טוב, לספק שירות כלשהו, לדוגמה אתה יודע יותר טוב מאחרים, לתקן מזגנים, לצייר ציור, למכור עגבניות, כל דבר שהוא, הרי שככל שהפער גדול יותר, בינך לבין שאר המתחרים שלך, ככה תרוויח יותר כסף.
ולהיות יותר טוב מהמתחרים שלך, כמובן במשהו שיש לו ביקוש באופן כללי. כי אם לדוגמה אתה יודע לצייר קרניים של חתול מעופף יותר טוב מכל אחד אחר, לא בטוח שיש לזה ביקוש יותר מידי. אבל בכללי בכל תחום שיש לו ביקוש, ככל שתהיה יותר טוב מאחרים, ככה כנראה שתרוויח בו יותר כסף יותר זמן יותר בקלות.
במילים אחרות, אם אתה מתלבט מה כדאי לך לעשות כדי להרוויח הרבה כסף, תנסה להבין, במה אתה יכול להיות יותר טוב מאחרים. ולא רק היכן יש כרגע איזה כשל שוק כזה או אחר. כי כשלי שוק, דרכם להיעלם לאורך זמן. אבל מיומנות, לא נעלמת לאורך זמן.
ומה הכוונה, אם אתה רוצה להקים עסק בפעם הראשונה, אתה צריך לדעת, שלא כולם יכולים להיות טובים באותה המידה בכל דבר. דהיינו, אם תיקח מאה אנשים ותיתן להם לנהל מסעדה, גם אחרי שנה שלמה, לא כולם ינהלו אותה אותו הדבר. אלא יש אנשים שיותר מתאימים לתפקיד כלשהו ולעסק כלשהו. יש אנשים שיש להם יותר סבלנות ויש אנשים שיותר אוהבים להתעסק בדברים עדינים ויש אנשים שלא אוהבים לדבר עם אנשים אלא רק עם מחשבים ויש אנשים שאוהבים לרקוד ויש אנשים שאוהבים להצחיק אנשים ויש אנשים שאוהבים וחייבים לדבר עם אנשים ויש אנשים שונים מסוגים שונים.
ולכן עליך להבין, במה אתה שונה מאנשים אחרים. ובאיזה סוג עסק תוכל יותר להצליח בהתאם לתכונות אופי שלך. ואז צריכים להבין, מה כדאי לך ללמוד, כדי שתוכל לבטא את היכולות שלך יותר טוב. דהיינו, איזה תחום לימודים כדאי לך ללמוד, שבו תוכל לצבור ידע שבשילוב היכולות האישיות שלך ותכונות האופי שלך, תוכל להצליח יותר מאחרים באופן כללי.
ואתה לא חייב להיות הכי טוב, אתה כן חייב להיות יותר טוב מהרבה אחרים. כי אם אתה רוצה לעשות הכי הרבה כסף יותר מכולם, אז אתה חייב להיות יותר טוב מכולם. אבל מספיק שתהיה יותר טוב מאחרים, כדי שתעשה יותר כסף בתחום שלך, מאשר שתעשה פחות כסף בתחום שאתה פחות טוב בו.
ואם כבר יש לך עסק קיים ואם כבר יש לך מיומנות כלשהי, עליך תמיד לשאול את עצמך, במה אני יותר טוב מאחרים, במה יהיה יותר קשה למתחרים שלי, לעקוף אותי בסיבוב, במה יהיה יותר קשה לעסקים מתחרים להתחרות בי. כמובן, בדברים שיש להם ביקוש באופן כללי.
אבל שוב אחדד, יש את הלוגיקה שאומרת, בא נחפש פטנט למצוא איזה מוצר שכולם רוצים אותו ושאין ממנו הרבה ונעשה ממנו כסף. זה אולי יכול לעבוד ואולי לא. אבל זה לא יכול לעבוד לאורך זמן כנ"ל. מה שכן, אם באופן כללי, תבין במה אתה יותר טוב מאחרים, או במה אתה יכול להיות יותר טוב מאחרים ותתמקד בלפתח את זה, אז בטווח הרחוק, בוודאות שתממש את הפוטנציאל שלך, בלעשות הכי הרבה כסף שאתה יכול לעשות.
כי אין פתרונות קסם ואין משהו שתהיה ממנו הכי עשיר בעולם. אבל בהחלט שיש נוסחה שבה תוכל לעשות הכי הרבה כסף שאתה יכול לעשות. וזה באמצעות זה שתלמד ותפתח את הנושא שבו אתה הכי טוב ושאתה יכול להיות בו הכי טוב. כי אז יהיה פער יותר גדול בין ההיצע לבין הביקוש ותוכל לעשות יותר כסף.
במילים אחרות, אל תחפש את המוצר שאתה יכול לספק בו יותר ביקוש מהיצע, כי הכסף שם הוא זמני בלבד. לא שזה רע, אבל תזכור שזה זמני בלבד. כי השוק יסדר את עצמו ולא תוכל לעשות עוד כסף לאורך זמן. כן תחשוב על היכן אתה יכול להיות יותר טוב מאחרים, לאורך זמן.
כי לספק יותר היצע מביקוש, גם זה נחשב ליתרון תחרותי. רק השאלה היא, האם מדובר על כשל שוק שהוא במגמה להיסגר, על ידי הגדלת ההיצע והורדת מחירים, או שמדובר על יתרון אמיתי שיכול למשוך הרבה זמן עד שמישהו יתקרב לרמה שלך וכולי.
לסיכום: הכי טוב, שתהיה הכי טוב יותר מאחרים במשהו שיש לך יותר סיכוי להצליח בו, בהתאם לתכונות האופי שלך ובהתאם למבנה האישיות שלך. שם כנראה שתעשה הכי הרבה כסף שאפשר הכי בקלות שאפשר.
והשאלה הזאת רלוונטית, גם למי שרוצה לפתוח עסק בפעם הראשונה ולמי שרוצה להיכנס לעולם העסקים. והשאלה הזאת רלוונטית גם למי שמחפש עבודה כשכיר ושואל את עצמו, במה הכי כדאי לי לעבוד. והשאלה הזאת רלוונטית גם למי שכבר יש לו עסק פעיל והוא מתלבט אם לשנות את המבנה העסקי שלו. והשאלה הזאת רלוונטית לכל מי שמתלבט, מה עליו לעשות, כדי לעשות יותר כסף יותר בקלות יותר במהירות וכולי.
ויש בזה כל מיני היבטים ושיקולים. וצריכים להבין, שהכסף שיהיה לך, תלוי אך ורק בדבר אחד בלבד. והוא בהיצע וביקוש. דהיינו, כמה אנשים ירצו את מה שתציע. וכמה אפשרויות אחרות יהיו ללקוחות שלך, לרכוש ממישהו אחר שאינו אתה. וככל שיהיה לך יותר ביקוש וככל שללקוחות שלך יהיו פחות אפשרויות, הרי שאתה תעשה יותר כסף ואין שום אפשרות אחרת.
ולכן במקום לשאול, איזה עסק כדאי לי לפתוח, ואיזה עסק הכי רווחי, תשאל את עצמך, באיזה עסק שאתה תקים, יוכל להיות הכי הרבה ביקוש והכי פחות היצע. כי ככל שיהיה פער גדול יותר לטובת הביקוש שלך, ככה תרוויח יותר כסף.
ומה האמת? באיזה עסק יהיה הכי הרבה ביקוש והכי פחות היצע? איך יודעים מה התשובה?
אז צריכים להבין במה תלוי היצע וביקוש. וזה כמובן תלוי בכל מיני דברים. אבל יש בזה חוקיות שכדאי להבין אותה. והיצע וביקוש יכול להיות תלוי בכל מיני גורמים. לדוגמה "כשל שוק". דהיינו, לדוגמה מקרה שבו פתאום יש ביקוש לאיזה מוצר ואין מספיק ספקים שיש להם את המוצר הזה. לדוגמה נניח שיש קורונה ואנשים רוצים מסכות קורונה ועדיין אין מספיק מסכות קורונה. אז אם תהיה בין הראשונים שיש להם מסכות קורונה, אז כנראה תוכל לעשות כסף ממכירת מסכות קורונה.
או לדוגמה נניח שפתאום יש מלחמה וכולם רוצים לקנות מקלטי רדיו ובמקרה יש לך כמות של מכשירי רדיו, אז גם כאן יהיה יותר ביקוש מהיצע, לטובתך ואתה תוכל לעשות הרבה כסף.
או לדוגמה מקרה שבו מישהו משתלט בדרך לא חוקית או לא מוסרית, על איזה משאב כלשהו שכולם צריכים אותו ואז הוא עושה מזה הרבה כסף. לדוגמה, בשוק לא תחרותי מספיק וכיו"ב.
ולמה אני קורא לזה "כשל שוק". כי בטווח הארוך בשוק תקין ובריא, כנראה שההיצע והביקוש יתאזנו. כי כנראה שעם הזמן יכנסו עוד אנשים שיספקו את המוצר, שכרגע יש לך בו יתרון תחרותי.
במילים אחרות, בהחלט אפשרי לעשות כסף והרבה מאוד כסף, מלהתחבר למגמה שבה יש כשל שוק זמני, במוצר מסוים. דהיינו, למצוא מוצר שבנקודת זמן מסוימת, יש ממנו הרבה יותר ביקוש מאשר היצע, מכל מיני סיבות שונות. ואז באפשרותך למכור את המוצר הזה ולעשות ממנו הרבה כסף. אבל כנראה שמהר מאוד, יכנסו מתחרים לענף שלך ויגדילו את ההיצע ויורידו את המחיר.
באיזה עוד מקרים יש יותר ביקוש מהיצע? תשובה: במקרים שבהם יש לך יתרון תחרותי מובהק, שיהיה קשה מאוד למתחרים שלך, להדביק את הפער אליך ולהתחרות בך.
ואני אסביר: ברמת העיקרון, לא משנה מה, אם תקים עסק מספיק רווחי, מישהו יקים עסק שיתחרה בעסק שלך. וגם אם תמציא פטנט שמחייה מתים, אז גם אם תבצע עליו רישום פטנט, אז עדיין מישהו ינסה להמציא פטנט אחר להביא אלטרנטיבה ללקוחות שלך. במילים אחרות, לא משנה מה, תמיד לאורך זמן, אם יש למוצר מספיק ביקוש, הרי שההיצע יגדל, כדי להוריד את המחיר. עד שלא יהיה יותר כדאי להגדיל את ההיצע וכולי.
אבל ניתן להבין, שככל שהפער שיש בינך לבין המתחרים שלך, גדול יותר, דהיינו, ככל שאתה יודע יותר טוב, לספק שירות כלשהו, לדוגמה אתה יודע יותר טוב מאחרים, לתקן מזגנים, לצייר ציור, למכור עגבניות, כל דבר שהוא, הרי שככל שהפער גדול יותר, בינך לבין שאר המתחרים שלך, ככה תרוויח יותר כסף.
ולהיות יותר טוב מהמתחרים שלך, כמובן במשהו שיש לו ביקוש באופן כללי. כי אם לדוגמה אתה יודע לצייר קרניים של חתול מעופף יותר טוב מכל אחד אחר, לא בטוח שיש לזה ביקוש יותר מידי. אבל בכללי בכל תחום שיש לו ביקוש, ככל שתהיה יותר טוב מאחרים, ככה כנראה שתרוויח בו יותר כסף יותר זמן יותר בקלות.
במילים אחרות, אם אתה מתלבט מה כדאי לך לעשות כדי להרוויח הרבה כסף, תנסה להבין, במה אתה יכול להיות יותר טוב מאחרים. ולא רק היכן יש כרגע איזה כשל שוק כזה או אחר. כי כשלי שוק, דרכם להיעלם לאורך זמן. אבל מיומנות, לא נעלמת לאורך זמן.
ומה הכוונה, אם אתה רוצה להקים עסק בפעם הראשונה, אתה צריך לדעת, שלא כולם יכולים להיות טובים באותה המידה בכל דבר. דהיינו, אם תיקח מאה אנשים ותיתן להם לנהל מסעדה, גם אחרי שנה שלמה, לא כולם ינהלו אותה אותו הדבר. אלא יש אנשים שיותר מתאימים לתפקיד כלשהו ולעסק כלשהו. יש אנשים שיש להם יותר סבלנות ויש אנשים שיותר אוהבים להתעסק בדברים עדינים ויש אנשים שלא אוהבים לדבר עם אנשים אלא רק עם מחשבים ויש אנשים שאוהבים לרקוד ויש אנשים שאוהבים להצחיק אנשים ויש אנשים שאוהבים וחייבים לדבר עם אנשים ויש אנשים שונים מסוגים שונים.
ולכן עליך להבין, במה אתה שונה מאנשים אחרים. ובאיזה סוג עסק תוכל יותר להצליח בהתאם לתכונות אופי שלך. ואז צריכים להבין, מה כדאי לך ללמוד, כדי שתוכל לבטא את היכולות שלך יותר טוב. דהיינו, איזה תחום לימודים כדאי לך ללמוד, שבו תוכל לצבור ידע שבשילוב היכולות האישיות שלך ותכונות האופי שלך, תוכל להצליח יותר מאחרים באופן כללי.
ואתה לא חייב להיות הכי טוב, אתה כן חייב להיות יותר טוב מהרבה אחרים. כי אם אתה רוצה לעשות הכי הרבה כסף יותר מכולם, אז אתה חייב להיות יותר טוב מכולם. אבל מספיק שתהיה יותר טוב מאחרים, כדי שתעשה יותר כסף בתחום שלך, מאשר שתעשה פחות כסף בתחום שאתה פחות טוב בו.
ואם כבר יש לך עסק קיים ואם כבר יש לך מיומנות כלשהי, עליך תמיד לשאול את עצמך, במה אני יותר טוב מאחרים, במה יהיה יותר קשה למתחרים שלי, לעקוף אותי בסיבוב, במה יהיה יותר קשה לעסקים מתחרים להתחרות בי. כמובן, בדברים שיש להם ביקוש באופן כללי.
אבל שוב אחדד, יש את הלוגיקה שאומרת, בא נחפש פטנט למצוא איזה מוצר שכולם רוצים אותו ושאין ממנו הרבה ונעשה ממנו כסף. זה אולי יכול לעבוד ואולי לא. אבל זה לא יכול לעבוד לאורך זמן כנ"ל. מה שכן, אם באופן כללי, תבין במה אתה יותר טוב מאחרים, או במה אתה יכול להיות יותר טוב מאחרים ותתמקד בלפתח את זה, אז בטווח הרחוק, בוודאות שתממש את הפוטנציאל שלך, בלעשות הכי הרבה כסף שאתה יכול לעשות.
כי אין פתרונות קסם ואין משהו שתהיה ממנו הכי עשיר בעולם. אבל בהחלט שיש נוסחה שבה תוכל לעשות הכי הרבה כסף שאתה יכול לעשות. וזה באמצעות זה שתלמד ותפתח את הנושא שבו אתה הכי טוב ושאתה יכול להיות בו הכי טוב. כי אז יהיה פער יותר גדול בין ההיצע לבין הביקוש ותוכל לעשות יותר כסף.
במילים אחרות, אל תחפש את המוצר שאתה יכול לספק בו יותר ביקוש מהיצע, כי הכסף שם הוא זמני בלבד. לא שזה רע, אבל תזכור שזה זמני בלבד. כי השוק יסדר את עצמו ולא תוכל לעשות עוד כסף לאורך זמן. כן תחשוב על היכן אתה יכול להיות יותר טוב מאחרים, לאורך זמן.
כי לספק יותר היצע מביקוש, גם זה נחשב ליתרון תחרותי. רק השאלה היא, האם מדובר על כשל שוק שהוא במגמה להיסגר, על ידי הגדלת ההיצע והורדת מחירים, או שמדובר על יתרון אמיתי שיכול למשוך הרבה זמן עד שמישהו יתקרב לרמה שלך וכולי.
לסיכום: הכי טוב, שתהיה הכי טוב יותר מאחרים במשהו שיש לך יותר סיכוי להצליח בו, בהתאם לתכונות האופי שלך ובהתאם למבנה האישיות שלך. שם כנראה שתעשה הכי הרבה כסף שאפשר הכי בקלות שאפשר.