וכאן נסביר את אחד החוקים החשובים ביותר של הכסף, והוא החוק של "בלי סיכון אין סיכוי" או באנגלית בהקשר דומה "No pain no gain" / "No gain without pain" שפירושו, שבלי כאב אין רווח ואין הישג.
שזה בעצם אומר, שאם אתה רוצה להרוויח הרבה, אתה חייב להסתכן הרבה. ובלי הרבה סיכון אין הרבה סיכוי להרבה רווח. וככל שיש יותר סיכון, כך יש יותר רווח. ואם אין סיכון אז אין רווח. ואם יש הרבה רווח, אז יש הרבה סיכון. דהיינו, קשר ישיר והכרחי, בין רווח ותשואה לבין רמת הסיכון. והשאלה הנשאלת כמובן, היא, האם זאת אכן האמת? האם באמת בלי סיכון אין סיכוי? האם באמת אין סיכוי בלי סיכון? האם יש סיכוי בלי סיכון? האם קיים כסף קל? האם אפשרי לעשות כסף בקלות?
האם באמת חייבים להסתכן כדי לעשות כסף? האם באמת בלי להסתכן אי אפשר לעשות הרבה כסף? האם באמת לא יכול להיות כסף גדול בלי סיכון? האם באמת בכל מקום שיש כסף גדול, בהכרח שיש שם רמת סיכון גבוהה, גם אם זה לא נראה כך? מה האמת?
והתשובה היא כזאת:
ברמת העיקרון, אכן באמת, בלי סיכון אין סיכוי. ובכל מקום שיש פוטנציאל רווח גדול, יש רמת סיכון גדולה בהתאם. אבל זה רק ברמת העיקרון, למעט מקרים יוצאי דופן ספציפיים. וכמובן שאני אסביר את ההיגיון של הקשר בין סיכוי לבין סיכון, ואז הכל יהיה ברור מעצמו.
אז מה הקשר שבין סיכוי לבין סיכון ולמה בדרך כלל, בלי סיכוי אין סיכון וכולי?
והתשובה היא כך:
יש בעולם שלנו, אנשים שרוצים כסף. ויש אנשים שרוצים שיהיה להם כמה שיותר כסף. והאנשים שרוצים כמה שיותר כסף, כל הזמן מחפשים דרכים חדשות, איך לעשות כמה שיותר כסף.
ומכך נובע ש: אם באמת יהיה קיים תחום שאפשרי לעשות בו הרבה מאוד כסף, בלי סיכון גבוה, הרי שכל מי שרוצה לעשות כסף, יעבור לאותו התחום, כדי לעשות בו כסף. ואז ממילא כבר לא יהיה ניתן לעשות בו הרבה כסף.
ולכן בממוצע בסופו של דבר, בכל התחומים אפשרי להרוויח כסף באותה המידה. ובכל התחומים בסופו של דבר, מרוויחים את אותה רמת הכסף, בהתאם לרמת ההשקעה המאמץ והסיכון, בלי קשר לתחום הספציפי. בממוצע.
ואני אסביר:
מהו החוק היותר בסיסי של הכסף? החוק הוא חוק היצע וביקוש / ביקוש והיצע. היצע פירושו, כמה מציעים את השירות והמוצר, ביקוש פירושו כמה מבקשים ורוצים את המוצר ואת השירות. ככל שהביקוש עולה על ההיצע, דהיינו, ככל שיותר אנשים רוצים את המוצר, ביחס לכמות האנשים שמספקים אותם, כך מחיר המוצר יעלה.
לדוגמה, אם רק מישהו אחד מוכר כוס מים במדבר, ומאה אנשים רוצים לשתות את כוס המים, הרי שזה יעלה את המחיר של כוס המים. כי הביקוש עולה על ההיצע (יותר ביקוש מאשר היצע). במידה והמוכר ירצה לעשות כמה שיותר כסף, אז הוא ימכור את הכוס מים, למי שישלם הכי הרבה מבין כל ה 100 אנשים.
ואם ההיצע עולה על הביקוש (יותר היצע מאשר ביקוש), דהיינו, שיש מאה אנשים שרוצים למכור כוס מים, אבל יש רק מישהו אחד שרוצה לרכוש כוס מים, אז המחיר של כוס המים ירד. כי הרוכש ירכוש את כוס המים, ממי שימכור לו אותה הכי בזול שיש.
וזה בעצם אומר, שכדי לעשות הרבה כסף בתחום מסוים, בהכרח שיהיה בו קצת היצע והרבה ביקוש. דהיינו, קצת אנשים שמספקים את המוצר והרבה אנשים שרוצים אותו. שזה ורק זה יכול ליצור הרבה כסף למי שמספק את המוצר.
ולכן, בוודאות, שכל עסק / מוצר / שירות שמרווחים בו הרבה כסף, הרי שיש בו יותר ביקוש מהיצע. דהיינו, שיותר אנשים רוצים לקנות את המוצר, מאשר כמות האנשים שמספקים את המוצר.
ובמה תלוי שבמוצר מסוים יהיה יותר ביקוש מאשר היצע? למה יש מוצרים שיש להם הרבה ביקוש, ואין להם הרבה היצע של אנשים שמספקים את המוצר?
לכך, יכולות להיות מגוון סיבות:
1 - סיבה אחת לדוגמה, יכולה להיות רמת סיכון גבוהה. דהיינו, שהעסק שמספק את המוצר הזה, רמת הסיכון שלו מאוד גבוהה. לדוגמה, סחר בסמים וכיו"ב. שמאוד מסוכן לסחור בסמים. לכן אין הרבה סוחרי סמים. אבל יש הרבה צרכני סמים. לכן מחיר הסמים יחסית יקר. ולכן סוחרי סמים שמצליחים למרות הסיכון, הם מאוד עשירים.
2 - סיבה נוספת לדוגמה לכך שיש יותר ביקוש מאשר היצע, היא קרטל עסקי ומונופול עסקי. דהיינו, שיש כשל שוק כלשהו או מדינה מושחתת כלשהי (ע"ע הרשות להגבלים עסקיים / חוקי התחרות / רשות התחרות), שהיא מאפשרת רק לכמה עסקים בודדים לספק את השירות הספציפי, לאותה כמות של אנשים. ואז העסקים הבודדים שמספקים את השירות, מוגדרים כקרטל עסקי / מונופול עסקי, הם יכולים להעלות מחירים / לתאם מחירים וכיו"ב. בפרט אם יש רק ספק אחד בלעדי, שאין עליו פיקוח, שאז הוא יכול לעשות העלאת מחירים / תיאום מחירים מקסימאליים כמה שהוא יכול.
זה בדרך כלל קורה כאשר אין שוק חופשי אמיתי. דהיינו, שלא כל מי שרוצה, יכול לספק את המוצר. כי כמו שאמרנו, בשוק חופשי, אם יש עסק שיש בו הרבה רווח, יהיו אנשי עסקים נוספים שיכנסו לאותו התחום, ואז ממילא רמת ההיצע תעלה, ואז המחירים ירדו.
ולמה לפעמים אין שוק חופשי? אז תשובה אפשרית אחת, היא בגלל שהמדינה מושחתת וכולי כנ"ל. יכולות להיות לכך גם סיבות נוספות אפשריות. אבל בטוח נכון, שאם יש עסק שעושה הרבה כסף, כי יש יותר ביקוש מהיצע, הרי שאם מדובר במונופול, הרי שאין כאן שוק חופשי.
3 - סיבה נוספת אפשרית לכך שיש יותר ביקוש מהיצע, היא בגלל שלמוכר יש יתרון תחרותי ספציפי שמקשה ולא מאפשר לאחרים להתחרות בו. דהיינו, שלספק המוצר יש איזה יתרון שאין אותו לאחרים ושאחרים רוצים ומנסים להשיג את אותו היתרון, אבל הם לא מצליחים.
ויתרון תחרותי יכול להיות בכל מיני דרכים וצורות.
יכול להיות יתרון תחרותי מולד, דהיינו, לדוגמה בן אדם שנולד מאוד גבוה וחזק, שאז יהיה לו יתרון בתור שחקן כדורסל. דהיינו, הבן אדם הספציפי הזה, נולד עם מיומנות מולדת שאין אותה להרבה אנשים. או לדוגמה דוגמנית שנולדה עם יופי מסוים. או זמר, או כל בעל כישרון מולד אחר כלשהו.
דהיינו, יש מצב שבו יש קצת היצע והרבה ביקוש, והסיבה לכך שיש קצת היצע, היא יותר עניין של מזל מאשר שכל. כי במקרה הבן אדם נולד עם מיומנות ספציפית כלשהי, שאין אותה לאחרים.
אבל בדרך כלל, רוב היתרונות התחרותיים שיש בעולם העסקים, של רוב העסקים שעושים הרבה כסף, זה יהיה יתרון תחרותי נרכש. ואולי אפילו תמיד יהיה משולב גם מזל, כמו שאמר האומר, "אם תעבוד מאוד קשה, אז אם יהיה לך מזל, תצליח". אבל בכל מקרה רוב העסקים שעושים הרבה כסף, בגלל שיש קצת היצע והרבה ביקוש, אז אם יש שם שוק חופשי ותחרות חופשית, אז הרי שכנראה יש כאן יתרון תחרותי נרכש.
לדוגמה מישהו שמשקיע המון שנים ללמוד מיומנות כלשהי. או מישהו שמשקיע המון משאבים לפתח פטנט כלשהו. ואז הוא יכול לעשות רישום פטנט, שיאפשר לו במובן מסוים להיות מונופול לגיטימי לתקופה מסויימת במקומות מסויימים, כדי להגן על הפטנט שלו, כדי לעודד אנשים להמציא פטנטים וכולי.
אז מה הבנו עד כה?
כדי לעשות בתחום כלשהו הרבה כסף, צריכים שיהיה בו יותר ביקוש מאשר היצע. וזה יכול לקרות או כי זה כנראה מונופול מושחת, כי בדרך כלל מונופולים הם מושחתים ושאין שם תחרות חופשית בשוק חופשי.
אפשרות נוספת היא, שמדובר בשוק תחרותי, אבל יש לאותו עסק יתרון תחרותי מולד. דהיינו, שבמקרה אותו בעל עסק נולד עם יתרון ספציפי ביחס לאחרים, ושאחרים לא מצליחים להשיג את אותו היתרון. או יותר מדוייק לומר, שאחרים לא מצליחים לייצר מוצר מקביל, שיספק את הצרכנים ושיוריד את רמת הביקוש למוצר המקורי.
אפשרות נוספת נפוצה יותר היא, שיש שוק חופשי ושאין כאן איזה יתרון תחרותי מולד, אבל יש כאן יתרון אחר שנרכש בדרך כזו או אחרת, באמצעות מאמץ רב, לקיחת סיכונים וכולי. ויכול להיות שהיתרון הושג בדרך חוקית או לא חוקית. ויכול להיות שמדובר לדוגמה במידע פנים, דהיינו, מידע שלא גלוי לכולם ושידוע רק למעט אנשים וכיו"ב. אבל בהכרח שיש יתרון תחרותי כלשהו.
ומה קורה בשוק חופשי כאשר יש עסק שיש בו הרבה ביקוש ומעט היצע? בעסק כזה באופן אוטומטי יתחילו להיכנס מתחרים, ויגדילו את רמת ההיצע וינסו לשמור על מחירים גבוהים. אבל מאחר שרמת ההיצע תגדל, לכן רמת המחירים תרד לאורך זמן.
וזה בעצם אומר, שאם אתה רוצה לעשות הרבה כסף, אתה צריך לעסוק במשהו שיש בו יותר ביקוש מאשר היצע. זה בטוח נכון.
אז האם יכול להיות עסק שבו אפשרי לעשות הרבה כסף, בלי הרבה סיכון? התשובה היא, שבמקרים מסויימים כן, כגון במונופול, או היכן שיש יתרון תחרותי מולד וכיו"ב. אבל בכל מקום שיש שוק חופשי, הרי שלאורך זמן אם אין לך איזה יתרון תחרותי שלא ניתן להעתיק אותך, דהיינו, בשוק חופשי, אם אתה לא באמת הרבה יותר טוב מאחרים, הרי שלאורך זמן אין אפשרות לעשות הרבה כסף, כי יכנסו מתחרים, ההיצע יגדל ורמת הרווח תרד.
ולכן אם מישהו מציע לך להיכנס לעסקה שיש בה הרבה רווח ביחס לעסקאות אחרות, עליך לנסות להבין למה יש בעסקה הזאת הרבה רווח? למה אין שם עוד מתחרים, שיורידו את רמת הרווח של העסקה, בגלל הגדלת ההיצע?
האם זה בגלל שיש שם רמת סיכון שלא מספרים לך עליה? האם זה בגלל שמי שמנהל את העסקה יש לו יתרון שאין לאחרים? יתרון מולד? יתרון נרכש? מיומנות ספציפית שלאחרים קשה להעתיק אותה? מה סוד הרווח הגדול?
כי ככל שיש בעסק כלשהו יותר רווח, כך ינסו להיכנס לשם יותר מתחרים שיגרמו לרמת הרווח לרדת. אז אם יש שם המון רווח, למה בעצם אין שם המון מתחרים? מה סוד הרווח?
וכן, לפעמים מישהו עולה על רעיון כלשהו, לייבא מוצר חדש וכיו"ב והוא עושה מכך המון כסף, כמו לדוגמה "טרנד רולאפס" וכיו"ב. ואלו טרנדים עסקיים, שאם הם מבוססים על יותר מזל משכל, אז אי אפשר לרשום עליהם פטנט ואי אפשר להגן עליהם בפטנט רשום ואז אפשרי לעשות המון רווח רק בזמן קצר מאוד, עד שהמתחרים מגיעים ומורידים את רמת הרווח.
ולכן לאורך זמן, אי אפשר לעשות כסף יותר מאחרים, בלי שתהיה באמת יותר טוב מאחרים.
לסיכום: אם אתה רוצה לעשות הרבה כסף יותר מאחרים לאורך זמן, תנסה להבין במה אתה יותר טוב מאחרים ואיך אתה נהיה יותר טוב מאחרים, במשהו שיש בו ביקוש, עד כדי כך שלאחרים יהיה מאוד קשה להתחרות בכמה שאתה טוב. כי בשוק חופשי תקין, ברגע שיהיה עסק שיש בו רמת רווחיות גבוהה, באותו הרגע יכנסו אליו המתחרים ויורידו את רמת הרווח.
ולכן כדי לשמור על רמת רווחיות גבוהה לאורך זמן, חובה להיות יותר טוב מאחרים וכל הזמן לשמור על הפער שאתה יותר טוב מהם, כדי שהמתחרים שלך לא יצליחו להתחרות בך.
בקיצור, אין דרכי קיצור. למעט מקרים של יותר מזל משכל. אין סיכון אין סיכוי. כי אם אין סיכון, כנראה שיהיו שם הרבה בעלי עסקים ואז כנראה שרמת הרווחיות תרד. כן אפשרי שיהיה סיכוי בלי סיכון, לטווחים קצרים בלבד, כשיש מזל, כשאין תחרות וכולי.
שזה בעצם אומר, שאם אתה רוצה להרוויח הרבה, אתה חייב להסתכן הרבה. ובלי הרבה סיכון אין הרבה סיכוי להרבה רווח. וככל שיש יותר סיכון, כך יש יותר רווח. ואם אין סיכון אז אין רווח. ואם יש הרבה רווח, אז יש הרבה סיכון. דהיינו, קשר ישיר והכרחי, בין רווח ותשואה לבין רמת הסיכון. והשאלה הנשאלת כמובן, היא, האם זאת אכן האמת? האם באמת בלי סיכון אין סיכוי? האם באמת אין סיכוי בלי סיכון? האם יש סיכוי בלי סיכון? האם קיים כסף קל? האם אפשרי לעשות כסף בקלות?
האם באמת חייבים להסתכן כדי לעשות כסף? האם באמת בלי להסתכן אי אפשר לעשות הרבה כסף? האם באמת לא יכול להיות כסף גדול בלי סיכון? האם באמת בכל מקום שיש כסף גדול, בהכרח שיש שם רמת סיכון גבוהה, גם אם זה לא נראה כך? מה האמת?
והתשובה היא כזאת:
ברמת העיקרון, אכן באמת, בלי סיכון אין סיכוי. ובכל מקום שיש פוטנציאל רווח גדול, יש רמת סיכון גדולה בהתאם. אבל זה רק ברמת העיקרון, למעט מקרים יוצאי דופן ספציפיים. וכמובן שאני אסביר את ההיגיון של הקשר בין סיכוי לבין סיכון, ואז הכל יהיה ברור מעצמו.
אז מה הקשר שבין סיכוי לבין סיכון ולמה בדרך כלל, בלי סיכוי אין סיכון וכולי?
והתשובה היא כך:
יש בעולם שלנו, אנשים שרוצים כסף. ויש אנשים שרוצים שיהיה להם כמה שיותר כסף. והאנשים שרוצים כמה שיותר כסף, כל הזמן מחפשים דרכים חדשות, איך לעשות כמה שיותר כסף.
ומכך נובע ש: אם באמת יהיה קיים תחום שאפשרי לעשות בו הרבה מאוד כסף, בלי סיכון גבוה, הרי שכל מי שרוצה לעשות כסף, יעבור לאותו התחום, כדי לעשות בו כסף. ואז ממילא כבר לא יהיה ניתן לעשות בו הרבה כסף.
ולכן בממוצע בסופו של דבר, בכל התחומים אפשרי להרוויח כסף באותה המידה. ובכל התחומים בסופו של דבר, מרוויחים את אותה רמת הכסף, בהתאם לרמת ההשקעה המאמץ והסיכון, בלי קשר לתחום הספציפי. בממוצע.
ואני אסביר:
מהו החוק היותר בסיסי של הכסף? החוק הוא חוק היצע וביקוש / ביקוש והיצע. היצע פירושו, כמה מציעים את השירות והמוצר, ביקוש פירושו כמה מבקשים ורוצים את המוצר ואת השירות. ככל שהביקוש עולה על ההיצע, דהיינו, ככל שיותר אנשים רוצים את המוצר, ביחס לכמות האנשים שמספקים אותם, כך מחיר המוצר יעלה.
לדוגמה, אם רק מישהו אחד מוכר כוס מים במדבר, ומאה אנשים רוצים לשתות את כוס המים, הרי שזה יעלה את המחיר של כוס המים. כי הביקוש עולה על ההיצע (יותר ביקוש מאשר היצע). במידה והמוכר ירצה לעשות כמה שיותר כסף, אז הוא ימכור את הכוס מים, למי שישלם הכי הרבה מבין כל ה 100 אנשים.
ואם ההיצע עולה על הביקוש (יותר היצע מאשר ביקוש), דהיינו, שיש מאה אנשים שרוצים למכור כוס מים, אבל יש רק מישהו אחד שרוצה לרכוש כוס מים, אז המחיר של כוס המים ירד. כי הרוכש ירכוש את כוס המים, ממי שימכור לו אותה הכי בזול שיש.
וזה בעצם אומר, שכדי לעשות הרבה כסף בתחום מסוים, בהכרח שיהיה בו קצת היצע והרבה ביקוש. דהיינו, קצת אנשים שמספקים את המוצר והרבה אנשים שרוצים אותו. שזה ורק זה יכול ליצור הרבה כסף למי שמספק את המוצר.
ולכן, בוודאות, שכל עסק / מוצר / שירות שמרווחים בו הרבה כסף, הרי שיש בו יותר ביקוש מהיצע. דהיינו, שיותר אנשים רוצים לקנות את המוצר, מאשר כמות האנשים שמספקים את המוצר.
ובמה תלוי שבמוצר מסוים יהיה יותר ביקוש מאשר היצע? למה יש מוצרים שיש להם הרבה ביקוש, ואין להם הרבה היצע של אנשים שמספקים את המוצר?
לכך, יכולות להיות מגוון סיבות:
1 - סיבה אחת לדוגמה, יכולה להיות רמת סיכון גבוהה. דהיינו, שהעסק שמספק את המוצר הזה, רמת הסיכון שלו מאוד גבוהה. לדוגמה, סחר בסמים וכיו"ב. שמאוד מסוכן לסחור בסמים. לכן אין הרבה סוחרי סמים. אבל יש הרבה צרכני סמים. לכן מחיר הסמים יחסית יקר. ולכן סוחרי סמים שמצליחים למרות הסיכון, הם מאוד עשירים.
2 - סיבה נוספת לדוגמה לכך שיש יותר ביקוש מאשר היצע, היא קרטל עסקי ומונופול עסקי. דהיינו, שיש כשל שוק כלשהו או מדינה מושחתת כלשהי (ע"ע הרשות להגבלים עסקיים / חוקי התחרות / רשות התחרות), שהיא מאפשרת רק לכמה עסקים בודדים לספק את השירות הספציפי, לאותה כמות של אנשים. ואז העסקים הבודדים שמספקים את השירות, מוגדרים כקרטל עסקי / מונופול עסקי, הם יכולים להעלות מחירים / לתאם מחירים וכיו"ב. בפרט אם יש רק ספק אחד בלעדי, שאין עליו פיקוח, שאז הוא יכול לעשות העלאת מחירים / תיאום מחירים מקסימאליים כמה שהוא יכול.
זה בדרך כלל קורה כאשר אין שוק חופשי אמיתי. דהיינו, שלא כל מי שרוצה, יכול לספק את המוצר. כי כמו שאמרנו, בשוק חופשי, אם יש עסק שיש בו הרבה רווח, יהיו אנשי עסקים נוספים שיכנסו לאותו התחום, ואז ממילא רמת ההיצע תעלה, ואז המחירים ירדו.
ולמה לפעמים אין שוק חופשי? אז תשובה אפשרית אחת, היא בגלל שהמדינה מושחתת וכולי כנ"ל. יכולות להיות לכך גם סיבות נוספות אפשריות. אבל בטוח נכון, שאם יש עסק שעושה הרבה כסף, כי יש יותר ביקוש מהיצע, הרי שאם מדובר במונופול, הרי שאין כאן שוק חופשי.
3 - סיבה נוספת אפשרית לכך שיש יותר ביקוש מהיצע, היא בגלל שלמוכר יש יתרון תחרותי ספציפי שמקשה ולא מאפשר לאחרים להתחרות בו. דהיינו, שלספק המוצר יש איזה יתרון שאין אותו לאחרים ושאחרים רוצים ומנסים להשיג את אותו היתרון, אבל הם לא מצליחים.
ויתרון תחרותי יכול להיות בכל מיני דרכים וצורות.
יכול להיות יתרון תחרותי מולד, דהיינו, לדוגמה בן אדם שנולד מאוד גבוה וחזק, שאז יהיה לו יתרון בתור שחקן כדורסל. דהיינו, הבן אדם הספציפי הזה, נולד עם מיומנות מולדת שאין אותה להרבה אנשים. או לדוגמה דוגמנית שנולדה עם יופי מסוים. או זמר, או כל בעל כישרון מולד אחר כלשהו.
דהיינו, יש מצב שבו יש קצת היצע והרבה ביקוש, והסיבה לכך שיש קצת היצע, היא יותר עניין של מזל מאשר שכל. כי במקרה הבן אדם נולד עם מיומנות ספציפית כלשהי, שאין אותה לאחרים.
אבל בדרך כלל, רוב היתרונות התחרותיים שיש בעולם העסקים, של רוב העסקים שעושים הרבה כסף, זה יהיה יתרון תחרותי נרכש. ואולי אפילו תמיד יהיה משולב גם מזל, כמו שאמר האומר, "אם תעבוד מאוד קשה, אז אם יהיה לך מזל, תצליח". אבל בכל מקרה רוב העסקים שעושים הרבה כסף, בגלל שיש קצת היצע והרבה ביקוש, אז אם יש שם שוק חופשי ותחרות חופשית, אז הרי שכנראה יש כאן יתרון תחרותי נרכש.
לדוגמה מישהו שמשקיע המון שנים ללמוד מיומנות כלשהי. או מישהו שמשקיע המון משאבים לפתח פטנט כלשהו. ואז הוא יכול לעשות רישום פטנט, שיאפשר לו במובן מסוים להיות מונופול לגיטימי לתקופה מסויימת במקומות מסויימים, כדי להגן על הפטנט שלו, כדי לעודד אנשים להמציא פטנטים וכולי.
אז מה הבנו עד כה?
כדי לעשות בתחום כלשהו הרבה כסף, צריכים שיהיה בו יותר ביקוש מאשר היצע. וזה יכול לקרות או כי זה כנראה מונופול מושחת, כי בדרך כלל מונופולים הם מושחתים ושאין שם תחרות חופשית בשוק חופשי.
אפשרות נוספת היא, שמדובר בשוק תחרותי, אבל יש לאותו עסק יתרון תחרותי מולד. דהיינו, שבמקרה אותו בעל עסק נולד עם יתרון ספציפי ביחס לאחרים, ושאחרים לא מצליחים להשיג את אותו היתרון. או יותר מדוייק לומר, שאחרים לא מצליחים לייצר מוצר מקביל, שיספק את הצרכנים ושיוריד את רמת הביקוש למוצר המקורי.
אפשרות נוספת נפוצה יותר היא, שיש שוק חופשי ושאין כאן איזה יתרון תחרותי מולד, אבל יש כאן יתרון אחר שנרכש בדרך כזו או אחרת, באמצעות מאמץ רב, לקיחת סיכונים וכולי. ויכול להיות שהיתרון הושג בדרך חוקית או לא חוקית. ויכול להיות שמדובר לדוגמה במידע פנים, דהיינו, מידע שלא גלוי לכולם ושידוע רק למעט אנשים וכיו"ב. אבל בהכרח שיש יתרון תחרותי כלשהו.
ומה קורה בשוק חופשי כאשר יש עסק שיש בו הרבה ביקוש ומעט היצע? בעסק כזה באופן אוטומטי יתחילו להיכנס מתחרים, ויגדילו את רמת ההיצע וינסו לשמור על מחירים גבוהים. אבל מאחר שרמת ההיצע תגדל, לכן רמת המחירים תרד לאורך זמן.
וזה בעצם אומר, שאם אתה רוצה לעשות הרבה כסף, אתה צריך לעסוק במשהו שיש בו יותר ביקוש מאשר היצע. זה בטוח נכון.
אז האם יכול להיות עסק שבו אפשרי לעשות הרבה כסף, בלי הרבה סיכון? התשובה היא, שבמקרים מסויימים כן, כגון במונופול, או היכן שיש יתרון תחרותי מולד וכיו"ב. אבל בכל מקום שיש שוק חופשי, הרי שלאורך זמן אם אין לך איזה יתרון תחרותי שלא ניתן להעתיק אותך, דהיינו, בשוק חופשי, אם אתה לא באמת הרבה יותר טוב מאחרים, הרי שלאורך זמן אין אפשרות לעשות הרבה כסף, כי יכנסו מתחרים, ההיצע יגדל ורמת הרווח תרד.
ולכן אם מישהו מציע לך להיכנס לעסקה שיש בה הרבה רווח ביחס לעסקאות אחרות, עליך לנסות להבין למה יש בעסקה הזאת הרבה רווח? למה אין שם עוד מתחרים, שיורידו את רמת הרווח של העסקה, בגלל הגדלת ההיצע?
האם זה בגלל שיש שם רמת סיכון שלא מספרים לך עליה? האם זה בגלל שמי שמנהל את העסקה יש לו יתרון שאין לאחרים? יתרון מולד? יתרון נרכש? מיומנות ספציפית שלאחרים קשה להעתיק אותה? מה סוד הרווח הגדול?
כי ככל שיש בעסק כלשהו יותר רווח, כך ינסו להיכנס לשם יותר מתחרים שיגרמו לרמת הרווח לרדת. אז אם יש שם המון רווח, למה בעצם אין שם המון מתחרים? מה סוד הרווח?
וכן, לפעמים מישהו עולה על רעיון כלשהו, לייבא מוצר חדש וכיו"ב והוא עושה מכך המון כסף, כמו לדוגמה "טרנד רולאפס" וכיו"ב. ואלו טרנדים עסקיים, שאם הם מבוססים על יותר מזל משכל, אז אי אפשר לרשום עליהם פטנט ואי אפשר להגן עליהם בפטנט רשום ואז אפשרי לעשות המון רווח רק בזמן קצר מאוד, עד שהמתחרים מגיעים ומורידים את רמת הרווח.
ולכן לאורך זמן, אי אפשר לעשות כסף יותר מאחרים, בלי שתהיה באמת יותר טוב מאחרים.
לסיכום: אם אתה רוצה לעשות הרבה כסף יותר מאחרים לאורך זמן, תנסה להבין במה אתה יותר טוב מאחרים ואיך אתה נהיה יותר טוב מאחרים, במשהו שיש בו ביקוש, עד כדי כך שלאחרים יהיה מאוד קשה להתחרות בכמה שאתה טוב. כי בשוק חופשי תקין, ברגע שיהיה עסק שיש בו רמת רווחיות גבוהה, באותו הרגע יכנסו אליו המתחרים ויורידו את רמת הרווח.
ולכן כדי לשמור על רמת רווחיות גבוהה לאורך זמן, חובה להיות יותר טוב מאחרים וכל הזמן לשמור על הפער שאתה יותר טוב מהם, כדי שהמתחרים שלך לא יצליחו להתחרות בך.
בקיצור, אין דרכי קיצור. למעט מקרים של יותר מזל משכל. אין סיכון אין סיכוי. כי אם אין סיכון, כנראה שיהיו שם הרבה בעלי עסקים ואז כנראה שרמת הרווחיות תרד. כן אפשרי שיהיה סיכוי בלי סיכון, לטווחים קצרים בלבד, כשיש מזל, כשאין תחרות וכולי.